Weg met de 100 cent koffie!

Wist je dat studenten genoegen moeten nemen met de 40 cent koffie? Het drinken van koffie is de hoeksteen van het studentenleven: zonder deze aangeleerde obsessie zijn we alleen doelloos bezig met het opslaan van kennis. Het is een betekenisgever, die de UvA ons in twee kwaliteitsniveaus aanbiedt: de 40 cent koffie en de 100 cent koffie. 

Bij het maken van een keuze tussen de twee opties ontstaat telkens een onontkoombaar dilemma: kies ik voor de dure of de goedkope variant? De 100 cent koffie is goed van smaak, maar wel 100 centen, waardoor er niet zorgeloos doorgedronken kan worden. Bij de 40 cent koffie kan dit wel, maar wanneer de dure variant eenmaal is gedronken, voelt het alsof de 40 cent versie maar een glimp van de werkelijkheid weergeeft. 

Het dilemma is voer voor filosofiestudenten, maar het voetvolk heeft helemaal geen belang bij onnodige abstractie. Ze willen zonder overpeinzingen koffie bestellen, en het liefst meerdere keren per dag. Hierbij vertroebelt de smaak van de 100 cent koffie alleen maar de geest. Door zijn verfijnde smaak wordt de 40 cent variant altijd in het perspectief geplaatst van zijn superieure tegenhanger. Voordat we daadwerkelijk kunnen genieten van de 40 cent koffie, zouden we eerst het bestaan van de duurdere variant moeten vergeten.

Tekst: Vincent Kupers // Beeld: Dorota Dabrowska

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s