xoxo het kapitalisme

Tekst /// Loïs Blank Beeld /// Lesine Möricke

This is how I cleaned up my acne in less than 3 months‘, een klassieke opening van een TikTok-video over acne. Deze hoek van het platform wordt ook wel acnetok genoemd en de bijbehorende hashtag is 1,9 miljoen keer bekeken. Skincare is hot, zo berekende Fortune Business Insights dat er in 2022 $ 104 miljard omging in de wereldwijde skincaremarkt. En die populariteit zien we ook bij bekende mensen: elke beroemdheid and their mother – soms letterlijk met dank aan het nepotisme – heeft een skincarebedrijf.

De OG skincare-influencer van de huidige jongere generatie is natuurlijk Kylie Jenner en haar Kylie Cosmetics, waarvan de skinset $ 125 kost. Daar krijg je zes producten voor die samen een volwaardige skincareroutine vormen. Die prijs valt mee vergeleken met de $ 640 die de negendelige set van SKKN kost, het skincarebedrijf van Kim Kardashian. Maar er is bijvoorbeeld ook nog Rhode van Hailey Bieber, Goop van Gwyneth Paltrow, JLo Beauty van JLo, The Outset van Scarlett Johansson en van Nederlandse bodem Nimya van NikkieTutorials. En dat zijn alleen nog maar de merken die ik zo uit mijn mouw schud.

Vele van hen beweren een broodnodige toevoeging te zijn aan het skincarelandschap. Zo zegt SKKN ‘a new era of skincare in te luiden en lezen we op de site van The Outset: ‘I know it can work because it works for me. xx Scarlett

Na de hele middelbare school met een perzikhuidje doorgerold te hebben, bedacht mijn lichaam toen ik 19 was dat ik wat in te halen had. Ik kreeg ineens acne. Lucky me, is de hashtag acneclearskin 1,1 miljoen keer bekeken op TikTok, delen velen hun succesverhaal en is er ook daarbuiten genoeg informatie te vinden. Dit varkentje ging ik wel even wassen door mijn gezichtje met dé cleanser te wassen. Ik moest gewoon die cleanser even vinden. 

Hoe meer TikTok-girlies ik zag die dit probleem zelf hadden opgelost, hoe meer ik het gevoel kreeg dat ook ik dit zelf moest kunnen. Ik ben toch feminist? Ik kan toch voor mezelf zorgen? Ik weet toch hoe het internet werkt – ben toch geen boomer – en kan daar gemakkelijk informatie over opzoeken? Ik zag mijn acne als een Rubikskubus van stukjes huid: als ik die oploste, was de balans hersteld. Maar skincare-TikTok bleek een gigantisch doolhof waarin je bij elke afslag tol moet betalen. Gebruik je een toner, moisturizer, cleanser, acid, peeling, of masker? Of moet je echt, zoals sommigen online verkondigen, een skincareroutine hebben die tweemaal daags uit twaalf stappen bestaat? Wist je dat hyaluronic acid als een glas water voor je gezicht is? Heb je wel een vitamine C-serum? Gebruik je AHA of BHA als exfoliant? Je weet dat ingrediënten van bepaalde producenten niet samengaan, hè? En dat andere je huid gevoeliger maken voor uv-licht? Maar ja, SPF gebruik je natuurlijk al elke dag, want anders ziet je huid eruit als een rozijn als je dertig bent, hè? 

Het houdt hier niet op, want voor elk product zijn er oneindig veel merken, die allemaal beweren de beste te zijn. En de meningen daarover zijn uiteraard verdeeld. Dat is fijn voor de bedrijven: verdeelde meningen betekent geen consensus en altijd de hoop dat als het ene merk niet werkt, het andere wellicht wel. Als de marketing zegt ‘ieder lichaam is anders’ fluistert ze eigenlijk ‘spendeer vooral je geld aan alle producten en merken. xx het kapitalisme’

Als brave onderdaan van dat waanzinnige systeem heb ik 6 jaar lang gezocht naar het product dat voor mij zou werken. Vorig jaar kocht ik als laatste mislukte poging een cleanser van € 40 per fles. Toen ook dat niet hielp, heb ik met de staart tussen de benen gebruikgemaakt van hetgeen waar de rechtse politiek het afgelopen decennium vooral op bezuinigd heeft: het zorgsysteem. En wat blijkt, dat is een geweldige remedie tegen een probleem dat je zelf binnen het gelddoolhof, dat ook wel kapitalisme heet, lastig kunt oplossen. 

De huisarts vertelde me simpelweg dat er een stappenplan van verschillende medicaties was voordat ik doorverwezen zou worden naar een dermatoloog. En je raadt het al: stap één slaat hartstikke goed aan. Mijn huid heeft er niet zo goed uitgezien sinds ik acne kreeg op mijn 19e. En de crème die ik nu gebruik? Een prachtige € 20 en daar kan ik een half jaar mee vooruit. 

Ik ben absoluut geen specialist op dit gebied en dat ga ik ook niet pogen te zijn. Maar als je je op een manier in mijn verhaal herkent, kan ik je als tip geven om te overwegen met de huisarts of een specialist te praten. (En nee, een TikTokker met 100.000 volgers die enkel video’s maakt over skincare, is dat niet per se.)

I don’t know if it will work for you, but it did for me. xx Loïs

Plaats een reactie