De huiskamer als concertzaal

on

Het is alom bekend dat de culturele sector, ook de muzikale sector, een enorme klap heeft gehad door de coronacrisis. Nog altijd moeten artiesten een manier zien te vinden om hun brood te verdienen zonder tours en grote concerten over de wereld, terwijl dat voor artiesten één van de belangrijkste inkomstenbronnen zijn. Bovendien is het voor hen belangrijk om nieuwe muziek onder de aandacht te brengen. Desondanks is het erg druk in muziekland: het ene na het andere album wordt uitgebracht en popartiesten weten slim om te gaan met de huidige situatie. Tijd om de coronaproof muziekwereld eens onder de loep te nemen.

Tekst: Bart Faber // Beeld: Winonah van den Bosch

Afgezien van het #ikdoenietmeermee-debacle, vind ik het opmerkelijk hoe popartiesten hun business draaiende houden en zelfs videoclips uit kunnen brengen onder deze omstandigheden. Nog veel belangrijker: dit doen popartiesten met weinig dansers en achtergrondzangers. Recent bracht Sam Smith ‘Diamonds’ uit met een bijbehorende videoclip, die clip is opgenomen in slechts twee kamers in één huis. Hij is dan ook de enige die te zien is in de videoclip, wat in het kader van ‘stay home’ goed is bedacht. Het Amerikaanse muziekblad Billboard schreef een paar maanden geleden al over artiesten die vanuit huis een muziekvideo lieten opnemen. De videoclip van Sam Smith is hier een goed voorbeeld van. Net als Sam Smith deed Katy Perry iets soortgelijks: zij bracht in mei 2020 ‘Daisies’ uit. In de videoclip was enkel zijzelf te zien in wat lijkt op een grote achtertuin en vervolgens stond ze bovenop een klif. Ze heeft dus met gemak afstand kunnen houden van de crew. 

Stay home

Popartiesten weten zelf ook hun steentje bij te dragen aan het stimuleren van zoveel mogelijk thuisblijven. Justin Bieber en Ariana Grande brachten in mei van dit jaar het nummer ‘Stuck with U’ uit. Hoe romantisch de titel ook klinkt, het nummer en de muziekvideo draait eigenlijk om mensen die thuis zitten door de coronacrisis. In de video zijn zowel bekende artiesten als doodgewone burgers te zien die video’s vanuit huis hebben ingestuurd. De totale opbrengst van het nummer gaat naar een fonds voor studiebeurzen voor kinderen waarvan de ouders in de zorg werken en noodgedwongen thuis moeten zitten.

Het #TogetherAtHome-concert, dat aan het begin van de crisis werd gegeven door wereldberoemde popmuzikanten, is eveneens een goed voorbeeld van een actie. Het concert duurde twee uur en werd wereldwijd uitgezonden; een initiatief van Global Citizen om geld op te halen voor de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en om zorgmedewerkers een hart onder de riem te steken. Daarnaast werd op deze manier geprobeerd om mensen bewust te maken van social distancing. Een heel slim idee, aangezien popartiesten bekend staan om de invloed die zij kunnen uitoefenen op hun volgers. De uitzending, en de downloads ervan, had een enorme opbrengst van meer dan honderd miljoen dollar. 

Het is best bijzonder dat popartiesten hun populariteit behouden ondanks het feit dat ze niet meer live kunnen verschijnen. Bovendien heeft een initiatief, zoals ik hierboven noemde, een enorme impact op het imago van bepaalde popsterren. Zo blijven ze op de radar van hun publiek, al is het in amateuristische vorm en ontbreekt de live performance en de ervaring voor het publiek.

‘Wat thuiszitten als bron van inspiratie al niet teweeg kan brengen’

Hoe vervelend thuiszitten ook is, het geeft wel stof tot nadenken voor het produceren van nieuwe muziek. Zangeres Taylor Swift leek tijd over te hebben en bracht – een jaar na haar laatste album – folklore uit. De bedoeling was om afgelopen zomer te touren om haar muziek van het vorige jaar te promoten, maar vanwege de pandemie kon dat niet doorgaan. Folklore is een voorbeeld van een album dat geschreven is tijdens de pandemie. Swift heeft het hele album thuis geschreven. Hoewel ze bekend staat als een artieste die veel nummers schrijft vanuit autobiografisch oogpunt, heeft ze volgens vele bronnen dit keer soms ook gekozen voor verhalen van fictieve personages. Wat thuiszitten als bron van inspiratie al niet teweeg kan brengen.

Zingen door een mondkapje

Dat bovenstaande nieuwe vormen van publiciteit niet saai hoeven te zijn, laten de MTV Video Music Awards (VMA’s) zien. Dat vond dit jaar plaats in New York, uiteraard zonder publiek. Ondanks dat er geen publiek live aanwezig was – de meeste mensen konden via een livestream het gebeuren volgen – zijn de artiesten creatief omgegaan met de beperkingen rond het evenement. The Weeknd zong zijn ‘Blinding Lights’ meters boven de grond, met spotlights en vuurwerk op de achtergrond. Helemaal in haar eentje zong Miley Cyrus ‘Midnight Sky’ op een rode cirkel met slechts haar microfoon en haar looks. De artiest die er met de meeste prijzen vandoor ging, Lady Gaga, trad samen met Ariana Grande op, inclusief dansers en medemuzikanten. Alle dansers op het podium droegen mondkapjes en zijzelf uiteraard ook, maar dit waren wel lichtgevende mondkapjes. Extravagant is ze, en zal ze altijd blijven. Na het optreden keerde Gaga weer terug in een daar opgebouwde huiskamer om weer in thuisisolatie te gaan.

Corona-dates

Daten? Dat blijft wel een ding tijdens de coronacrisis. James Corden, bekend van The Late Late Show uit Engeland, kwam halverwege september samen met Dua Lipa met een bewerking van haar ‘Don’t Stop Now’ en ‘New Rules’, maar dan in een Covid-19 date-versie. Het nummer begint met de tekst: ‘What are you for dating? Crazy. Nothing is the way it was.’ Vervolgens zijn er een man en een vrouw te zien die via de webcam aan het ‘daten’ zijn – hoe ondeugend het ook klinkt, ze drinken gewoon een wijntje. Uiteindelijk spreekt het duo met elkaar af, maar natuurlijk met een mondkapje en op anderhalve meter afstand: de ‘new rules’ voor daten. Conclusie is wel dat daten met zo’n afstand ertussen en een mondkapje op niet te doen is, het lijkt dan ook te worden afgeraden door Corden en Dua Lipa. Gelukkig heeft de zangeres wel een plan B voor de wanhopigen onder ons: ‘It’s you, your hand and OnlyFans.’ Wat ze daarmee bedoelt mag je zelf invullen.

De goeie ouwe platenzaak 

Om je favoriete artiesten in deze crisistijd te blijven steunen zonder een concertkaartje te kopen, heb ik een aantal tips. Zo heeft de grootste streamingsdienst Spotify een ‘Artist Fundraising Pick’ als optie bij een aantal artiesten en bands toegevoegd. Op die manier kun je via de dienst een donatie geven aan je favoriete artiesten. Doneren aan een goed doel is ook mogelijk via de artiestenpagina. Als je dat te veel van het goede vindt, kan je ook gewoon eindeloos blijven streamen, daar verdient de artiest immers ook geld mee. 

Vergeet trouwens de goeie ouwe platenwinkel in de stad niet. Door de crisis hebben veel ondernemers te kampen met enorme inkomensverliezen en bovendien zijn kleine bands afhankelijk van muziekwinkels. Je kunt het nieuwe album van je favoriete artiest daarom het beste in de platenzaak kopen. Dan heeft niet alleen de artiest er baat bij, maar ook de ondernemer. Op die manier sla je twee vliegen in één klap en zullen beiden je enorm dankbaar zijn. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s